Minitanfolyam 2/04

A második legfontosabb technika

Group To Team

mai titkos receptünk: első + második legfontosabb technika alkalmazása

Az akadályok elhárítása. A második legfontosabb technika: az értő figyelem.

A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!

Kommunikációs alapszabály:

addig nem hallgatnak meg, amíg Te meg nem hallgattad őket..

Az értő figyelem nagyon kifejező szóösszetétel. Értő, mert szeretném megérteni a másikat, a gondolatait, az érzéseit, a szándékait, indítékait. Figyelem, mert ezt a megértést a másikra irányított figyelem által érem el.

Az értő figyelem célja az információszerzés, annak érdekében, hogy a helyzet megoldását a másik által adott információk felhasználásával dolgozhasd ki.
Mint azt az előző részben, a kérdezésnél is jeleztem, nincs értő figyelem kérdezés nélkül, és nincs kérdezés értő figyelem nélkül, ha az együttműködő önérvényesítést szeretnéd gyakorolni a kommunikációdban.

Az értő figyelem egy az értő figyelmet gyakorlóban zajló folyamat, valamint a másik fél számára adott visszacsatolás, melyből a másik fél érzékeli, érti, hogy figyelsz rá.

A visszacsatolásnak vannak a felszínen megjelenő, a másik számára azonnal érzékelhető, és vannak másodlagos, a kommunikáció folyamatában visszacsatolást adó jelei, melyekből a másik számára egyértelmű, hogy figyelsz rá.

Hogyan lehet az értő figyelmet gyakorolni?

Az értő figyelem leegyszerűsítve a másik verbális és non-verbális kommunikációjának megfigyeléséből, értelmezéséből, a fogadott információk célorientált és összefoglaló visszacsatolásából áll.

(Ezt az utolsó mondatot kérlek annyiszor olvasd el, amig nem rögzül be.)

1. Megfigyelés

A verbális kommunikáció megfigyelése a szavak szintjén elhangzott információk értelmezését jelenti. Elvonatkoztatva az érzelmektől, a hangsúlytól, a testbeszédtől, a kommunikáció “hogyanjától”, a szavak szintjén elhangzó információk fogadása és értelmezése.

Ha valaki epés megjegyzést tesz a tevékenységedre, és azt mondja:

“- Nnna, szép kis munka!”;

akkor ez a szavak szintjén értelmezve azt jelenti, hogy tetszik a másiknak a munka, amit elvégeztél.

A non-verbális kommunikáció megfigyelése a másik érzelmi állapotáról ad információt a számodra. A hansúly, a hanglejtés, a másik testbeszéde mind a kommunikáció során megjelenő érzelmeiről árulkodik. Ha ezeket a kommunikációt kísérő testi és hangzási elemeket megfigyeled, és a másik érzelmei vonatkozásában értelmezed, akkor képet kapsz a másik érzelmi állapotáról.

Fél? Szenved? Szeretetteljes? Elkeseredett? Szomorú? Boldog? Örömittas? Unott? Apatikus? Megcsömörlött? Csalódott?

– rengeteg érzelem jelenhet meg a másikban, melyek a megfigyelés által azonosíthatók a számodra.

2. Visszacsatolás

A visszacsatolás célja a másik fél biztosítása arról, hogy figyelsz rá, illetve a másiktól fogadott információk értelmezésének ellenőrzése, validálása.

Figyelésed jelzésének direkt, közvetlen módja a szemkontaktus rendszeres felvétele, az információk fogadásának visszajelzése nyitott testtartással, mimikával, hümmögéssel, bólintásokkal. Ezek a jelzések azt mondják a másiknak, hogy követed az általa elmondottakat, részese vagy a kommunikációs folyamatnak.

A visszacsatolás kommunikációs folyamatban megjelenő elemei a kérdezés, az összefoglaló értelmezés, a rákérdezés a tartalomra és az érzelmekre.

Az értő figyelmet jelzik a tisztázó kérdések:

Pontosan hogyan gondolod ezt kivitelezni?
Milyen körülményekre számíthatunk?
Hányan fognak részt venni?

A másik érzelmi állapotára vonatkozó kérdések és kijelentések visszacsatolást adnak a másiknak, hogy figyelsz az érzéseire is:

Látom ez a helyzet megérint érzelmileg…
Nem csodálom, hogy bosszant ez a helyzet.
Csalódtál a társosztály teljesítésében?
Értem a dühödet, valószínűleg én is így éreznék ebben a helyzetben.

A megfigyelés-visszacsatolás-kérdezés folyamat ismétlésével feltárhatod a másik indítékait, szándékait, céljait, melyek összevetve a saját magad céljaival, érdekeivel, szándékaival, megmutatják a lehetséges megoldásokat.

A megoldás kidolgozását és a megállapodást számos technika segítheti, melyekkel a tanfolyam következő részében fogunk foglalkozni.

Ha szeretnéd, hogy csapatod tagjai fejlődjenek az együttműködő önérvényesítésben, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

 

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.

Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot!

A NEM-ET MONDÁS KÉPTELENSÉGÉNEK VALÓDI ARCA

Minitanfolyam 2.1.

Miért nem tudsz nem-et mondani?
Az első részben a nem-et mondás problémájának hátterében álló beszélünk röviden. Ez a rész nagyon fontos lesz ahhoz, hogy értsd és lásd az IGEN kimondásának akadályait.

Kezdd magaddal! Önmegfigyelés az érzelmek felismerése és irányítása

Minitanfolyam 2.2.

Ebben a leckében megismered a kommunikációs helyzetben megjelenő érzelmek feltárását. Pontosan leírjuk az önmegfigyelés és önreflexió eszközeinek a lépéseit.

az első legfontosabb technika: professzionális kérdezés

Minitanfolyam 2.3.

Ebben a részben a kommunikációs alapszabályt megtanítjuk alkalmazni és felkészítünk a kérdezés alaptörvényének megértésére. 

Az akadályok elhárítása és a második legfontosabb technika

Minitanfolyam 2.4.

Mit tehetsz a meg nem hallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg Te meg nem hallgattad őket.

Együttműködő önérvényesítés. A megoldás technikái.

Minitanfolyam 2.5.

A következőkben nézzünk néhány alapvető kommunikációs technikát, melyeket a kérdezés az értő figyelem és a megoldás megtalálása során tudsz alkalmazni.

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató