Minitanfolyam 4/05

A megoldás technikái: önérvényesítés

Group To Team

Elkészült a képlet:

Első + Második legfontosabb technika = Önérvényesítés sikere

Kommunikációs alapszabály:

a technikák érzelmi tudatosság nélkül csak nagyon korlátosan alkalmazhatók.

Hogy ez mit jelent?

A következőkben nézzünk néhány alapvető kommunikációs technikát, melyeket a kérdezés az értő figyelem és a megoldás megtalálása során tudsz alkalmazni.

És most és itt sok -sok példát adok hozzá, hogy magaddal tud vinni.

Önfeltárás

Az önfeltárás során a saját érzéseidről, gondolataidról adsz információt a másiknak. A technika jellemzően kérdés bevezetéséhez, vagy a másik enyhe meghökkentéséhez használható.

“- Most nagyon megleptél, nem gondoltam, hogy ez az apróság ennyire felbosszant.”

“- Rossz érzésem van, amikor így beszélsz velem, és hirtelen nem is igazán tudom, mit mondjak erre.”

– Követő kérdés lehet: “- Miért haragszol rám ennyire?”

Pozitív rákérdezés

A kommunikációban sokszor előfordul, hogy a másik fél bírálatokkal bombáz, vagy nem ismeri el kellőképpen az eredményeidet, tevékenységedet. A pozitív rákérdezés ezekben az esetekben tud segíteni, ráirányítja a másik figyelmét a pozitív elemekre.

“- Értem az elégedetlenséged. És mi volt az, amivel elégedett voltál a folyamatban?”

“- Sajnálom, hogy így látod. A szervezés és a kivitelezés szerintem kiemelkedően sikerült. Te is így gondolod?”

“- Látom, hogy felbosszantottak ezek az apró hiányosságok. Az ügyfelek visszacsatolásaiban rengeteg elismerés jelent meg. Te is tudsz azonosulni ezekkel?”

Negatív rákérdezés

Ha valaki bírál Téged vagy a tevékenységed, sokszor úgy teszi, hogy elmond egy bírálatot, melyre Te válaszolsz, majd folytatja a következővel, és ez a játék megy hosszú perceken át, amitől egy idő után teljesen kimerülsz, és a beszélgetés érzelmi töltetete folyamatosan fokozódik.

Ennek megelőzésére használható a negatív rákérdezés, melynek során folyamatosan a másik elégedetlenségére, bírálataira kérdezel rá, de nem reagálsz rá érdemben, csak visszacsatolod az információ fogadását.

A negatív rákérdezést addig kell folytatnod, amíg a másik ki nem fogy a bírálatból. Általában ez hamarabb bekövetkezik, mint gondolnád. smile

“- Sajnálom, hogy így érzel. Van még más probléma is, amit látsz a folyamatban?”

“- Értem. Akkor úgy látod, hogy a szervezést is teljesen elrontottuk?”

“- Ó. És szerinted hol vétettük a legnagyobb hibát?”

“- Ez tényleg komoly. Hol látod a felelősségeket ebben?”

“- Sajnálom, hogy ez ennyire felbosszantott. Van még bármi más, ami szerinted rosszul sikerült?”

A negatív rákérdezés folyamatának lezárása az a pillanat, amikor a másik kimondja, hogy nincs más, amivel elégedetlen lenne.

Ekkor célszerű egy összefoglalást adni a számára, visszacsatolva, hogy megértetted az elégedetlenségét, majd elmondani a saját érzéseidet, gondolataidat a helyzettel, dologgal kapcsolatban- lásd önfeltárás és én-közlések.

Én-közlések

Az én-közlések technikáját sokszor félreértik, és az érzelgősséggel, az pszichologizálással azonosítják.

Az én-közlés lényege, hogy a kommunikációdban megjelenő információkat magadra értelmezve mondod el, ezzel a másik automatikus érzelmi önvédelme nem kapcsol be, az információ könnyebben és tisztábban jut el hozzá, ezáltal segíti a megértést.
Természetesen az én-közlések része az érzelmekről szóló kommunikáció, hiszen a másik megértését segíti, ha tudja, milyen érzelmek jelennek meg benned.

“- Ezzel most megleptél. Nem gondoltam, hogy ilyen súlyos a helyzet. Azt gondolom, hogy ezzel tényleg tenni kell valamit.”

“- Rosszul érint amit mondtál, nem érzem igazságosnak. Szerintem más oldalról is rá kell nézni erre a helyzetre, hogy a teljes képet láthassuk.”

“- Amikor így beszélsz velem, mindig összeugrik a gyomrom és nem tudok rád figyelni, pedig nagyon szeretnék.”

“- Mindig rossz érzésem van, amikor ilyen hirtelen kapok feladatot. Nem tudok rá hirtelen nem-et mondani, pedig tudom, hogy azt kéne, ha minőségben akarom elvégezni a feladataimat. Tudnál ebben segíteni?”

“- Meglepő az ajánlata. Nekem úgy tűnik, hogy átgondolt, mégis a versenytársakhoz képest túlárazottnak látszik. Mi az oka az ajánlatban szereplő árszintnek?”

Elértünk a minitanfolyam végéhez.

Reméljük, hogy találtál új megközelítéseket, a gyakorlatban használható ötleteket, tanácsokat, módszereket az anyagban.

Az együttműködő érdekérvényesítés megvalósításának lépéseit összefoglalva:

Érzelmi tudatosság – saját érzelmeid, céljaid, szándékaid, érdekeid felismerése és tudatosítása.

Kérdezéstechnika – a másik szándékainak, érzelmeinek, céljainak, érdekeinek feltárása, a kommunikációs folyamat irányítása.

Értő figyelem – a másik szándékainak, érzelmeinek, céljainak, érdekeinek feltárása.

Kommunikációs technikák – érdekeid érvényesítése és céljaid elérése, a másik szándékaira, céljaira, érdekeire építve, a megoldás kidolgozása.

Ha a nyitott kérdéseidre a másik fél már elegendő információt adott a megfelelő válasz megfogalmazásához, zárt kérdésekkel folytatva közösen határozhatjátok meg az eredményt.

Ennek a technikának a zsenialitása, hogy a megoldásban a másik gondolataira, szándékaira építesz, vele együtt fogalmazod meg a megoldást, így a végeredmény a másik számára érthető, elfogadható lesz, a későbbiekben is számíthatsz a másik együttműködésére.

A teljes igazságot megvallva, ennek eléréséhez még két technika alkalmazására szükséged lesz:

Az egyik, amelyik a kérdezéssel karöltve, azzal szorosan összekapcsolva alkalmazandó, a figyelmes hallgatás.

A következő részben ennek módszereiről adunk gyakorlati információkat számodra.

Ha szeretnéd, hogy csapatod tagjai fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

 

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.

Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

És most itt az ideje, hogy kezd el alkalmazni a bemutatott technikákat, ha már elolvastad mind az öt leckét.

Az alkalmazás kulcsa az ismétlés, ezért itt újra tudod olvasni a gyakorlati részeket és értelmezheted az esetlegesen meg-nem-értett mondatokat.

Munkahelyi Agresszivitás kezelése

Minitanfolyam 4.1.

Elefántnak vagy nyuszinak lenni.
A munkatársak részéről érkező negatív indulat leginkább az áldozatok körében emészt fel rengeteg érzelmi energiát teljességgel szükségtelenül. Nem szabad ennek a hatásait lebecsülni.

Kezdd magaddal! Önmegfigyelés az érzelmek felismerése és irányítása

Minitanfolyam 4.2.

Ebben a leckében megismered a kommunikációs helyzetben megjelenő érzelmek feltárását. Pontosan leírjuk az önmegfigyelés és önreflexió eszközeinek a lépéseit.

az első legfontosabb technika: professzionális kérdezés

Minitanfolyam 4.3.

Ebben a részben a kommunikációs alapszabályt megtanítjuk alkalmazni és felkészítünk a kérdezés alaptörvényének megértésére. 

Az akadályok elhárítása és a második legfontosabb technika

Minitanfolyam 4.4.

Mit tehetsz a meg nem hallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg Te meg nem hallgattad őket.

Együttműködő önérvényesítés. A megoldás technikái.

Minitanfolyam 4.5.

A következőkben nézzünk néhány alapvető kommunikációs technikát, melyeket a kérdezés az értő figyelem és a megoldás megtalálása során tudsz alkalmazni.

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató