Minitanfolyam 5/01

A konfliktuskezelés a legkisebb dolgokban kezdődik.

Group To Team

kommunikációs technikák

Konfliktuskezelés. De hogyan?

 

Alapvetés:

a hatékony konfliktuskezelés módszere a tudatos kommunikáció.

Kommunikációs alapszabály:

az érzelmi tudatosság és az érzelmek irányításának képessége a tudatos kommunikáció alapja.

A konfliktusok anatómiája

Konfliktusok eredhetnek számos forrásból, lehetnek:

  • személyiség, érték különbségből;
  • érdek ütközésből;
  • szituációból, helyzetből adódóak.

Mi okozza a konfliktust?

A konfliktusok kezelésének első lépése, hogy feltárd magadban a konfliktus valódi forrását.
Gondold végig magadban, hogy mi okozza valójában a konfliktust?

1.

Viselkedés, stílus, hangnem

A másik viselkedése, kommunikációja, gondolkodásmódja eltérése a tiédtől? (személyiség konfliktus – pl. a másik agresszivitása, vagy nagyon önalávető viselkedése)

2.

Más értékek

Az alapvető értékek, fontosságok különbözősége kettőtök között? (érték-konfliktus – pl. határidők tartásának fontossága, vagy emberi értékek figyelembe vételének fontossága)

3.

Érdek ellentétek

A helyzetben megjelenő érdekek ütközése? (érdek konfliktus, ami a személyiséget, a személyes értékeket nem érinti – pl. anyagi erőforrások megosztása)

4.

Másként ítéli meg a dolgot

Az adott pillanatban kialakult helyzet eltérő érzékelése? (az adott szituáció különböző megélése, más szemszögből való látása – pl. probléma különböző szemszögből látása)

A konfliktus forrásának feltárása már jelentős lépés a megoldás felé, hiszen arról tudtok beszélni egymással, és a megoldás irányába el tudtok indulni.

Hogyan nyilvánulunk meg konfliktushelyzetekben?

A konfliktusos szituációkban attól függően, hogy milyen mértékben szeretnénk a saját érdekünket, véleményünket, gondolatainkat érvényre juttatni, és milyen mértékben vagyunk nyitottak a másik véleményének, gondolatainak a befogadására, ötféle módon nyilvánulhatunk meg:

  • Versengő;
  • Alkalmazkodó;
  • Elkerülő;
  • Kompromisszum kereső, vagy
  • Problémamegoldó hozzáállással.

 

Mindegyik konfliktuskezelési módnak létjogosultsága van, a legfontosabb, hogy tudatosan tudj választani közülük.

Ha az előzőekben leírtak szerint meghatároztad a konfliktus pontos forrását, lehetőséged van választani a konfliktuskezelés módjai között.

Versengő módon,

a másik áláspontját figyelmen kívül hagyva nyilvánulsz meg a helyzetben. Kétségkívül a legjobb megoldás, ha egy égő házból tűzoltóként az embereket mented. Lehet ellenvéleményük, hogy mit szeretnének tenni, de mivel vészhelyzet van és te tudod, pontosan mit kell tenni, ellenvetésnek nincs helye. A vállalati mindennapokban a válságkezelés hasonló helyzeteket hozhat.

Alkalmazkodó konfliktuskezelés

esetén elfogadod a másik álláspontját és annak megfelelően cselekszel. Hasznos, ha vészhelyzetben kompetens vezető irányítása alatt így viszonyulsz a konfliktushelyzethez.

Elkerülő konfliktuskezelési mód,

amikor bele sem mész a konfliktusba. Hasznos, ha veszélyes emberekkel találkozol az utcán, és átmész a másik oldalra, hogy elkerüld a konfliktushelyzetet. Veszélyes ezt a módot választani egy problémás helyzetben, mert a konfliktus elkerülése, a konfrontáció fel nem vállalása a probléma megoldását lehetetlenné teszi, a nehézségeket csak fokozni fogja.

Kompromisszum kereső konfliktuskezelés esetén

mindkét fél enged valamennyit álláspontjából, egy számára ugyan nem komfortos, de elfogadható eredményt létrehozva. Jellemzően időhiányos helyzetben, a továbbhaladás érdekében érdemes ezt a megoldási módot választani.

Problémamegoldó konfliktuskezelés esetén

mindkét fél feltárja érdekeit, véleményét, gondolatait, elvárásait, érzelmeit a szituációban, és a mindkét fél számára legmegfelelőbb, a problémát valóban megoldó eredmény dolgoznak ki.

A konfliktusok kezelésének elsődleges eszköze a kommunikáció, melynek a következőkben bemutatott elemei, módszerei és technikái alkalmazásával sokat javíthatsz a konfliktushelyzetek kezelésének eredményein.

A konfliktushelyzetben sikerrel alkalmazható, problémamegoldó kommunikáció gyakorlati lépései

1.

Az konfliktushelyzetben megjelenő érzelmek feltárása, irányítása

A konfliktushelyzetben megjelenő érzelmek felismerése és azonosítása, ezt követően az érzelmek irányítása, a tudatos kommunikáció választásának lehetőségét adja számodra.

2.

Kérdések használata a helyzet tudatosítása, a lehetőségek feltárása érdekében

A kérdezés segít átvenned az irányítást a saját érzelmeid és gondolataid felett, valamint segíti a kommunikációs folyamat irányítását, információkhoz juttat.

3.

Figyelmes hallgatás a lehetőségek feltárása érdekében

A kérdéseket figyelmes hallgatás kell kövesse, melyben megérted a másik szándékait, indítékait, gondolatait, érzéseit. A saját érzéseid és gondolataid tudatosítása mellett ez lehetőséget ad a tudatos válaszadásra, a folyamat tudatos irányítására.

4.

A konfliktushelyzet megoldása együttműködő önérvényesítő technikákkal

A saját magadról és a másikról rendelkezésedre álló információknak és a kiegyensúlyozott, tudatos érzelmi állapotodnak köszönhetően alkalmazni tudod a szükséges kommunikációs technikákat, pontosan tisztázva a helyzetet, feltárva a mindkettőtök számára elfogadható megoldásokat.

A fenti négy lépés technikáit, módszereit, “hogyanját” nézzük át a minitanfolyam következő részeiben, hogy a gyakorlatban is azokra a dolgokra tudj nem-et mondani, amelyekre valóban szeretnél.

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

 

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.

Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Eddig a bevezetés.

Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot!

Hatékony konfliktuskezelés

Minitanfolyam 5.1.

Elkerülni, vagy belemenni?
A konfliktusok kezelésének első lépése, hogy feltárd magadban a konfliktus valódi forrását.
Gondold végig magadban, hogy mi okozza valójában a konfliktust? Itt leírjuk a konfliktusok anatómiáját és a sikerrel alkalmazható gyakorlatokat.

Kezdd magaddal! Önmegfigyelés az érzelmek felismerése és irányítása

Minitanfolyam 5.2.

Ebben a leckében megismered a kommunikációs helyzetben megjelenő érzelmek feltárását. Pontosan leírjuk az önmegfigyelés és önreflexió eszközeinek a lépéseit.

az első legfontosabb technika: professzionális kérdezés

Minitanfolyam 5.3.

Ebben a részben a kommunikációs alapszabályt megtanítjuk alkalmazni és felkészítünk a kérdezés alaptörvényének megértésére. 

Az akadályok elhárítása és a második legfontosabb technika

Minitanfolyam 5.4.

Mit tehetsz a meg nem hallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg Te meg nem hallgattad őket.

Együttműködő önérvényesítés. A megoldás technikái.

Minitanfolyam 5.5.

A következőkben nézzünk néhány alapvető kommunikációs technikát, melyeket a kérdezés az értő figyelem és a megoldás megtalálása során tudsz alkalmazni.

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató