Minitanfolyam 5/03

Az első legfontosabb technika

Group To Team

mindig kérdezz, tudd meg az információkat

Az első legfontosabb technika: a professzionális kérdezés

A kérdezés alaptörvénye:

a megfelelő válaszokhoz a megfelelő kérdéseket kell feltenni.

Kommunikációs alapszabály:

mindig kérdezz, mielőtt beszélnél!

Ha a saját érzelmeid, gondolataid és cselekvéseid feltárását elvégezted, a következő kérdés:

Oké, de hogyan csináljam másképp?

Hogyan reagáljak máshogyan a hirtelen adódó helyzetben, ha az érzelmeim elvisznek?

A legegyszerűbb technika ebben: kérdezz.

Ha észreveszed magadon egy kommunikációs helyzetben azt a testi érzetet, amit az előző rész során azonosítottál, (Ha még nem olvastad el az előző részt, ami megalapozza a mostanit, akkor azon fuss át: minitanfolyam 02/2 ) ne gondolkozz, csak kérdezz valamit a másiktól. 

“Ezt hogy érted?”
“Mondanál kicsit több információt erről?”
“Pontosan mit szeretnél, hogy csináljak?”
“Megismételnéd kérlek, elkalandozott a figyelmem…” (Okés, ez nem kérdés, de hasznos lehet).

1. Technikai műveleted

Fontos, hogy találj egy számodra komfortos kérdést, vagy mondatot, amit bármikor könnyedén ki tudsz mondani, és döntsd el, hogy akkor, amikor azt a bizonyos testi érzetet érzékeled, amikor az érzelmeid által vezérelve válaszolnál a másiknak, az érzelemvezérelt válasz helyett automatikusan mindig ezt fogod mondani.

2. Technikai műveleted

A kérdezés után a másik gondolkodása és válasza időt ad neked a gondolkodásra, érzelmeid felismerésére, pontosítására, lehetőségeid átgondolására. Emellett átveszed vele a beszélgetés irányítását, ami az érdekérvényesítésed támogatja.

3. Technikai műveleted

Ha túljutottál az első érzelmi reakciódon, a kérdéseknek további fontos szerepük lesz, a tudatos válaszod felépítésében.
Következő lépésként pontosan ki kell derítened, hogy mit is akar pontosan a másik. Sokszor előfordul, hogy úgy kérnek emberek egymástól, hogy nem gondolják végig, mit is szeretnének valójában. Vagy van egy problémájuk, magukban kitalálják a megoldást, és azt kérik a másiktól. Pedig lehet, hogy az ideális megoldás máshol, másnál, másképpen van, mint ahogy azt a másik elképzelte.

A helyzetfeltáró kérdésekhez tegyél fel nyitott kérdéseket, melyekre válaszul a másik gondolatai kifejtésével kell válaszoljon.

A nyitott kérdések kérdőszavai:

Ki?, Mi?, Mit?, Mikor?, Hogyan?, Mivel?, Miért? Meddig?

A Miért? kérdéssel bánj óvatosan, némelyek fülének bántóan, konfrontatívan hat.
Helyette alkalmazd a “Mi az oka annak, hogy…” szerkezetet, ami inkább visz az együttműködés irányába.

Kérdéseid célja minden esetben a másik gondolatainak, érzelmeinek, szándékainak, céljainak, elvárásainak pontos megismerése legyen.

Lássunk egy példát erre:

“- Laci kérlek, készítsd el nekem ezt a kimutatást ma délután kettőre! A Vezér megöl mindkettőnket, és búcsút inthetünk a prémiumnak, ha nem lesz ott az asztalán, amikor ebédből visszajön!”
“- Hello Péter! Ez a múlt hónapban indult projekthez kapcsolódik?” (Időhúzó kérdés, az érzelmi helyreállást szolgálja.)
“- Igen. És tudod, hogy rajtad kívül senki nincs, aki meg tudná csinálni!”
“- Hogyan landolt nálad ez a feladat?”
“- Öt perce hívott az Évi a titkárságról, hogy ezt kérte a vezér.”
“- Ó ez fura. Milyen adatok kell szerepeljenek a kimutatásban?”
“- A teljes pénzügyi forgalom, a termékeknkénti árréstömeg és a személyi jellegű ráfordítások, termékekre vetítve.”

Ha a nyitott kérdéseidre a másik fél már elegendő információt adott a megfelelő válasz megfogalmazásához, zárt kérdésekkel folytatva közösen határozhatjátok meg az eredményt.

Ennek a technikának a zsenialitása, hogy a megoldásban a másik gondolataira, szándékaira építesz, vele együtt fogalmazod meg a megoldást, így a végeredmény a másik számára érthető, elfogadható lesz, a későbbiekben is számíthatsz a másik együttműködésére.

A teljes igazságot megvallva, ennek eléréséhez még két technika alkalmazására szükséged lesz:

Az egyik, amelyik a kérdezéssel karöltve, azzal szorosan összekapcsolva alkalmazandó, a figyelmes hallgatás.

A következő részben ennek módszereiről adunk gyakorlati információkat számodra.

Ha szeretnéd, hogy csapatod tagjai fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

 

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.

Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot!

Hatékony konfliktuskezelés

Minitanfolyam 5.1.

Elkerülni, vagy belemenni?
A konfliktusok kezelésének első lépése, hogy feltárd magadban a konfliktus valódi forrását.
Gondold végig magadban, hogy mi okozza valójában a konfliktust? Itt leírjuk a konfliktusok anatómiáját és a sikerrel alkalmazható gyakorlatokat.

Kezdd magaddal! Önmegfigyelés az érzelmek felismerése és irányítása

Minitanfolyam 5.2.

Ebben a leckében megismered a kommunikációs helyzetben megjelenő érzelmek feltárását. Pontosan leírjuk az önmegfigyelés és önreflexió eszközeinek a lépéseit.

az első legfontosabb technika: professzionális kérdezés

Minitanfolyam 5.3.

Ebben a részben a kommunikációs alapszabályt megtanítjuk alkalmazni és felkészítünk a kérdezés alaptörvényének megértésére. 

Az akadályok elhárítása és a második legfontosabb technika

Minitanfolyam 5.4.

Mit tehetsz a meg nem hallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg Te meg nem hallgattad őket.

Együttműködő önérvényesítés. A megoldás technikái.

Minitanfolyam 5.5.

A következőkben nézzünk néhány alapvető kommunikációs technikát, melyeket a kérdezés az értő figyelem és a megoldás megtalálása során tudsz alkalmazni.

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató