Minitanfolyam 1/05

A szituációból adódóan nem-meghallgatók

Group To Team

A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!

Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal?

A meghallgatás alapvető akadálya:
Bedugult a másik füle.

MEGOLDÁS:
Húzd ki a dugót!

Kommunikációs alapszabály:

addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz.

1. lépés

Találd meg a füldugót! Ismerd fel a nem-meghallgatás okát.

A megfelelő kommunikációhoz megfelelő körülmények kellenek. A zajos környezet, a kimondott szavak torzulása – akár személyesen, akár telefonon, vagy bármilyen technikai eszközön keresztül – nehezítik a megértést, mégis sokszor nem jelzik a kommunikáló felek a “rossz vételi viszonyokat”, és igyekeznek kitalálni, hogy mit is mondott a másik.

És ugye ismerős a mondás:

“nem mindegy, hogy vidd ki a bilit, vagy idd ki a bilit…”.

Valóban nem mindegy.

a) Ahhoz, hogy felismerd a helyzet okozta meghallgatási problémát, folyamatosan figyelned kell beszélgetőpartnered testbeszédét, visszajelzéseit, és időről időre érdemes rákérdezni, hogy mindent jól értett-e a másik. Természetesen nem vizsgáztatni kell a másikat, és iskolaszerűen visszamondatni vele az elhangzottakat. Elegánsan is rá lehet kérdezni a megértésre:

“Mit gondolsz arról, amit mondtam?”
“Neked mi a véleményed?”
“Szerinted melyik megoldás lenne a jobb az elmondottak közül?”
“Te voltál már hasonló helyzetben?”

b) Ha azt veszed észre, hogy a kommunikációs csatorna zavart, vagy szakadozik, úgy beszél hozzád a másik, hogy nem látod a testbeszédét, és nem vagy teljesen biztos egymás mondandójának megértésében, azonnal cselekedj!

c) Nem kellemetlen vagy ciki, ha a használt szakkifejezéseket, szakzsargont, vagy rövidítéseket valamelyikőtök nem érti. Ne gondolkozz hosszasan, hogy mit is jelenthet a másik által elmondott, számodra érthetetlen szöveg, azonnal cselekedj!

d) Ha a másik arcán az elgondolkozás, értetlenség jeleit látod – torzul az arca, nem kapsz egyértelmű visszajelzést az általad elmondottak fogadásáról -, azonnal cselekedj!

Jusson eszedbe, hogy az elveszett vagy torzult információ rettenetes károkat okozhat. Lehet, hogy kiiszod, ahelyett, hogy kivinnéd…

2. lépés

Húzd ki a füldugót! Szüntesd meg a zavaró körülményeket.

A helyzet okozta kommunikációs zavar felismerése után azonnal szakítsd meg a kommunikációt, és hárítsd el a zavaró körülményt.

a) Ha nagy a zaj, javasold, hogy csendesebb helyen beszéljetek.

“Gábor, ebben az őrült zajban nem értjük egymást! Kérlek beszéljük meg valahol egy csendesebb helyen!”
“Húúú Kata, nagyon szakadozik a vonal, alig értem amit mondasz! Tegyük le, és újra hívlak, hátha akkor jobb lesz!”

b) Ha nem látod a másikat, lépj oda hozzá, és kérd meg, hogy forduljon feléd.

Kata, szeretném ha jól értenéd a feladatot. Megtennéd, hogy ideülsz mellém, hogy nyugodtan végigbeszéljük?”

c) Ha úgy látod, nem érti a másik a mondandódat, állj meg a beszéddel és tisztázd a mondandódat.

Mariann, úgy látom megakadtál valahol. Mondtam valamit, ami nehezen érthető, vagy ismeretlen a számodra?”

d) Ha kutyafuttában akarnál mondani a másiknak valamit, inkább szánj 5 percet egy nyugodt körülmények között folytatott beszélgetésre.

“Zoli, a tegnapi vevővel kapcsolatban van egy apróság, amit szeretnék megbeszélni. Le tudunk ülni ma valamikor a tárgyalóban 5 percre, hogy átbeszéljük?”

e) Ha úgy látod, hogy nem érted pontosan a másik nyelvét, kérj halasztást, és hozz tolmácsot.

Ó Andrew, az angol tudásom sajnos nem elég ennek a témának a megbeszéléséhez. Inkább üljünk le Nándival együtt délután, ő biztosan mindent pontosan érteni fog majd.”

3. lépés

Juttasd el az üzeneted. Lépj vissza a témában, vagy adj összefoglalót.

a) A zavaró helyzet megszüntetése után legjobb, ha elölről kezditek a témát, vagy legalább adsz egy rövid összefoglalót az eddig elhangzottakról, hogy az esetlegesen bekövetkezett félreértések kiderülhessenek, és az addig elhangzottak megértésével folytathassátok a kommunikációt.

b) A zavaró helyzet megszüntetése nem garancia arra, hogy bármelyik korábbi anyagban tárgyalt meghallgatási probléma nem lép fel!

Mindig figyeld beszélgetőpartnered visszajelzéseit, és kövesd, hogy eredményesen jut-e el mondandód a másikhoz.

Sikeresen elvégezted az első minitanfolyamunkat! Hogy érzed?

Hogyan tovább? 

A minitanfolyam végéhez értünk, bízunk benne, hogy találtál hasznos, a gyakorlatban számodra is alkalmazható ötleteket, módszereket, technikákat az átadott anyagokban.

Ne feledd, hogy Te is legyél KIVÁLÓ MEGHALLGATÓ, hogy kommunikációs partnereid készek legyenek örömmel meghallgatni és befogadni.

Csapatépítésre és csapatfejlesztésre specializálódott szakememberekként persze tudjuk, hogy egy szervezeten belül számos további kommunikációs és egyéb kihívással is találkozni. További Minitanfolyamaink és GroupToTEAM programjaink szinte minden jelentős céges kihívást kezelnek. 

Kattints az alábbi „Hogyan tovább?” fejezetre, fusd át a lehetőségeket és amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek, jelezd érdeklődésedet egy egyszerű ajánlatkéréssel. Örömmel fogunk segíteni, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Miért fontos egymást meghallgatni?

Minitanfolyam 1.1.

Az első részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

A meghallgatás három gyilkosa

Minitanfolyam 1.2.

Ebben a leckében megismered a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust, a vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál Szangvinikust és a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű  Kolerikust.

személyiségükből eredően nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.3.

Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal? A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és a szétszórtak.

Az érzelmileg nem meghallgató

Minitanfolyam 1.4.

Mit tehetsz az érzelmi állapotból fakadóan nem meghallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban van. Hozd olyan állapotba, ahol kinyílik a füle.

a szituációból adódóan nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.5.

Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz. 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató