Minitanfolyam 1/04

Az érzelmileg nem-meghallgatók

Group To Team

A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!

Mit tehetsz az érzelmi állapotukból fakadóan nem-meghallgatókkal?

A meghallgatás alapvető akadálya:
Bedugult a másik füle.

MEGOLDÁS:
Húzd ki a dugót!

Kommunikációs alapszabály:

addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban vannak.

A személyiségből fakadó nem-meghallgatás kezeléséhez hasonlóan, a meghallgatáshoz olyan állapotba kell hoznod a másik felet, hogy kinyíljon a füle, és be tudja fogadni a gondolataidat.

Az érzelmi eltérülés útját állja a megértésnek, illetve jelentősen torzítja a fogadott információkat.

Az érzelmi eltérülésből nem-meghallgatókkal kövesd az alábbi lépéseket.

1. lépés

Találd meg a füldugót! Ismerd fel a nem-meghallgatás okát.

Ismerd fel, hogy a másik eltérült érzelmi állapotban van. Ezt a testbeszédéből, a hangsúlyból, a beszéd dinamikájából, hangerejéből, sebességéből tudod felismerni.

Figyeld meg a másik testi és hangjában megjelenő jeleket, hogy azonosítsd magadban érzelmi állapotát.

Ha a másikon a félelem, a szomorúság, a düh, a frusztráció, a belső feszültség, vagy éppen a túláradó öröm, a szerelem jeleit látod, akkor tudd, hogy a közölt információk megértése falakba fog ütközni, nyílt vagy rejtett elutasítást fogsz kapni, vagy egyszerűen az általad elmondottak elkerülik a másikat..

2. lépés

Húzd ki a füldugót! Nevezd meg az érzelmeket.

a) Ha felismerted, hogy a másik érzelmileg eltérített állapotban van, és felismerni véled a benne megjelenő érzelmeket, akkor emeld azt a verbalitás szintjére, hogy elhárítsd a meghallgatás akadályát.

“Úgy látom, hogy dühös lettél valami miatt.”
“- Szia Péter!
– Heeeeello…
– Az ajánlatról szeretnék veled beszélni, de úgy látom nagyon el vagy havazva…”
“Bántó volt valami abban, amit mondtam?”
“Hú, úgy látom az örömöd nem hagyja, hogy a mindennapok megközelítsenek!”

b) Az érzelmek megnevezésére a másik valamilyen módon reagál. Vagy egyetért, vagy nem, de mindkét esetben lehetőséged van a másik érzelmi állapotáról néhány szót váltani.

“Igen, rettenetesen bosszantó, hogy egyfolytában csörög a telefonom, és nem jutok hozzá a saját munkámhoz. Tutti, hogy megint bent kell maradjak, és nem jutok el a gyerekért az óvodába.”
“Hozzám vágtak már megint két nagy projektet, anélkül, hogy bármit kérdeztek volna. Tele van a hócipőm azzal, hogy a többiek csak lógatják a lábukat, én meg megszakadok a melótól.”
“Nem, egyáltalán nem volt bántó, csak elgondolkoztam…”
“Igen! Képzeld, Gábor tegnap megkérte a kezem, és én igent mondtam! Jövő héten meg elvisz az Adriára egy hétre! Még soha életemben nem voltam ilyen boldog!”

c) Beszéljetek még néhány mondatot a másik érzelmi állapotáról, de határozottan tartsd meg a határt, hogy ez ne csússzon át egy hosszas “pszichoterápiás beszélgetésbe”. Tartsd szem előtt, hogy a célod mindössze a meghallgatás érzelmi akadályának az elhárítása.

3. lépés

Juttasd el az üzeneted. Tisztázd a helyzetet, és döntsd el, hogy most vagy később beszéltek a témáról.

Az érzelmek feltárása még nem jelenti azt, hogy sikerült kihúznod a füldugót a másik füléből.

a) Ha azt látod, hogy az érzelmek feltárása, és a néhány mondatos beszélgetés a másikkal nem csillapította beszélgetőpartnered érzelmeinek az intenzitását a megfelelő szintre, akkor együttérzésed kifejezését követően a legjobb, ha később beszélsz vele az aktuális témáról.

b) Ha azt érzékeled, hogy az érzelmi feltárás megfelelő módon csökkentette a másik érzelmeinek intenzitását, akkor rövid átvezetéssel a tárgyra térhetsz, és élvezheted a másik figyelmét.

“Jaj, és még én is félbeszakítottalak. Hagylak is dolgozni, de lenne egy fontos téma, amiről legkésőbb holnap beszélnünk kellene. Reggel nyolckor le tudunk ülni fél órára?”

“Nagyon sajnálom. Akkor hagylak is dolgozni, nem zavarlak. Lenne egy fontos kérdés a kivitelezéssel kapcsolatban, amit nagyon meg kellene beszélnünk. Mikor tudsz kiszakadni 15 percre a projektmunkából, hogy megbeszélhessük a kérdéseket?”
“Örülök. Mi az, ami így elgondolkoztatott?”
“Húúú… Ez nagyon nagy öröm! Gratulálok! Akkor úgy látom, nem igazán tudunk egyeztetni, amíg haza nem jöttök. Kivel tudnám megbeszélni az ajánlat részleteit, mert hét végéig ki kell küldeni az ügyfélnek.”

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.

Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot, ahol a következő részben a szituációból eredő nem-meghallgatás kezelésére kapsz gyakorlati ötleteket, technikákat, tanácsokat.

Miért fontos egymást meghallgatni?

Minitanfolyam 1.1.

Az első részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

A meghallgatás három gyilkosa

Minitanfolyam 1.2.

Ebben a leckében megismered a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust, a vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál Szangvinikust és a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű  Kolerikust.

személyiségükből eredően nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.3.

Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal? A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és a szétszórtak.

Az érzelmileg nem meghallgató

Minitanfolyam 1.4.

Mit tehetsz az érzelmi állapotból fakadóan nem meghallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban van. Hozd olyan állapotba, ahol kinyílik a füle.

a szituációból adódóan nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.5.

Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz. 

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató