Minitanfolyam 1/03
A személyiségükből eredően nem-meghallgatók
Group To Team
A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!
Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal?
A meghallgatás alapvető akadálya:
Bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS:
Húzd ki a dugót!
Kommunikációs alapszabály:
Addig nem hallgatnak meg, amíg a hallgatóknak a saját mondandójuk jár a fejükben.
Az alábbi három pont arról szól, hogyan teljesítheted a fenti kommunikációs szabályt. Ebben az igazi kihívás, hogy nem csupán meghallgatnod kell a beszélgetőpartneredet hanem tudatosítanod is kell benne hogy meghallgattad. Erre mutatunk neked konkrét technikákat.
A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és
a szétszórtak.
A célorientáltak nem-meghallgatása egyértelmű. Igazából szóhoz sem jutsz.
A szétszórtak nem-meghallgatása rejtve marad egy darabig. Úgy tűnik, hogy meghallgat, de igazából nem figyel, nem ért meg.
A személyiségükből nem-meghallgatókat viszonylag könnyű meghallgatásra bírni, csak türelem kell hozzá.
1. lépés
Találd meg a füldugót!
Ismerd fel a nem-meghallgatás okát.

A célorientáltak
…a saját elvárásaikról, megoldásaikról, céljaikról beszélnek, egyértelműen megmondják, hogy mit kell tenned. Határozottak, tűnhetnek ellentmondást nem tűrőnek. Kommunikációjukból sokszor türelmetlenség érezhető.
Ahogy elmondták gondolataikat, a beszélgetést vagy a témát lezártnak tekintik. Esetleg egy udvariassági visszakérdezés megjelenik, de valójában már lépnek is tovább.

A szétszórtak
…úgy tesznek, mintha figyelnének, de valójában nem követik a gondolataidat. Miközben beszélsz hozzájuk eltérnek a tárgytól, nem a gondolatmenethez illeszkedő témákat hoznak fel, vicceskednek, sztoriznak, elkalandoznak. Valójában el tudod mondani amit szeretnél, de nem sok marad meg a másikban az elmondottakból.
2. lépés
Húzd ki a füldugót! AKTÍV FIGYELEMMEL hallgasd meg a másikat.
A célorientáltak esetében:
a) Tegyél fel egy-két kérdést – de ne többet -, ami a céljai, elvárásai, megoldásai részleteire vonatkozik,
például:
“Nagyon ösztönző amit mondasz. Mit várnál el a csapattól, hogy ez teljesüljön?“Milyen időtávon gondolod ezt megvalósítani?”
“Bevonnál más csapatokat is a projektbe?”
b) Dicsérd meg, de nagyon óvatosan, és röviden.
A célorientáltak nem szeretik, ha dícsérik őket. A céljaidhoz, eredményeidhez való kapcsolódásról beszélj, soha ne mondj a célorientáltnak pozitív értékítéletet.
Ezekhez hasonló mondatokat használhatsz:
“Jó tudni, hogy ilyen izgalmas terveid vannak!”
“Köszönöm, hogy megosztottad ezt velem. Igazán inspirál!”
“Jó látni, hogy a terveid hogyan kapcsolódnak az egységem céljaihoz.”
A szétszórtak esetében:
Az ő meghallgatásuk nem nehéz, viszont rettenetes hosszúra nyúlhat. Mivel nagyon szeretnek beszélni, és nem annyira szeretik a lényegretörő beszédet, nekik határt kell szabni a meghallgatás során.
Jó hír, hogy általában jól fogadják a határok kijelölését.
Tegyél fel neki egy-két, jellemzően zárt kérdést az általa behozott, nem odaillő témával kapcsolatban, hogy az elkalandozásnak már a kérdéseddel határt szabj,
például:
“De jó! És egész héten ott voltatok?”
“A barátaiddal együtt voltatok?”
“Szép időtök volt?”
Adj egy rövid, kapcsolódást mutató visszajelzést:
“Húúú… Ezt én is kipróbálnám…”
“Ez tetszik… Biztosan nagyon élvezted.”
“Nem is gondoltam, hogy ilyesmivel foglalkozol.”
3. lépés
Juttasd el az üzeneted. Mondd el a gondolataidat.
A célorientáltnak esetében:
…az általa elmondottakhoz kapcsolódva mondd el neki röviden, tömören a gondolataidat.
A szétszórtak esetében:
…azonnal zárd a témát, és térj vissza a megbeszélendőre:
“Szívesen hallgatnék még a történtekről, de meg kell beszéljük a projekt részleteit. Már csak fél órám van, koncentráljunk a feladatra!”
“Valamikor üljünk le és meséld el részletesen, mert nagyon érdekel! De most térjünk vissza a tervezésre, mert egy órán belül le kell adjuk.”
A fenti metódussal eredményesen tudsz eljárni a személyiségükből nem-meghallgatókkal, és kivívhatod a figyelmüket!
Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,
Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő
Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó
Az eredmények ára
Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.
Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.
Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot, ahol a következő részben az érzelmi alapon nem-meghallgatók kezelésére kapsz gyakorlati ötleteket, technikákat, tanácsokat.

Miért fontos egymást meghallgatni?
Minitanfolyam 1.1.
Az első részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

A meghallgatás három gyilkosa
Minitanfolyam 1.2.
Ebben a leckében megismered a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust, a vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál Szangvinikust és a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust.

személyiségükből eredően nem-meghallgatók
Minitanfolyam 1.3.
Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal? A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és a szétszórtak.

Az érzelmileg nem meghallgató
Minitanfolyam 1.4.
Mit tehetsz az érzelmi állapotból fakadóan nem meghallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban van. Hozd olyan állapotba, ahol kinyílik a füle.

a szituációból adódóan nem-meghallgatók
Minitanfolyam 1.5.
Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz.

Hogyan Tovább?
Csapat vagy csak Csoport? 1.+1
Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.
Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni!
Hogyan tovább?
Mi legyen a következő lépés?
Ha eljött a cselekvés ideje
Telefon
(+36) 20 969 1800
iroda@grouptoteam.hu
Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu