Minitanfolyam 1/02
A meghallgatás három gyilkosa
Group To Team
A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!
Mi az oka annak, hogy a csapattagok nem hallgatják meg egymást? Avagy a meghallgatás három gyilkosa.
A meghallgatás alapvető akadálya:
Bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS:
Húzd ki a dugót!
Kommunikációs alapszabály:
Addig nem hallgatnak meg, amíg a hallgatóknak a saját mondandójuk jár a fejükben.
A meghallgatás hiányának személyiségből, érzelmi állapotból, vagy szituációból adódó okai lehetnek. Ennek a három fő oknak a kezelésére találsz KONKRÉT GYAKORLATI útmutatást a további fejezetekben.
Most foglaljuk össze röviden.
A személyiségből adódó okok megértéséhez vegyük alapul a Hippokrátészi vérmérsékleti modellt, mely négy vérmérsékletet határoz meg, a inro/extroverzió és a kapcsolat/feladat orientáció mentén: a kolerikus, a melankolikus, a flegmatikus és a szangvinikus típusokat.
Bár mindannyiunk ezen négy vérmérsékleti típus egyedi keverékét tartalmazza a személyiségében, mégis nagy többségben megjelenik egy domináns és egy másodlagos vérmérsékleti működés a viselkedésünkben, a környezeti hatásokra adott válaszainkban.

1.
Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű személy – Kolerikus
Ha a meghallgatás szempontjából vizsgáljuk az egyes vérmérsékleti típusokat, akkor egy jellemzően kolerikus, versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű személy gyorsan, hatékonyan szeretne haladni az információátadással.
Számára a fókusz a célokon és az eredményeken van, nehezen fogadja be a részletekbe menő magyarázatokat, az apró nüanszokat, bármennyire is legyenek azok életbe vágóak adott pillanatban. Mivel alapvetően vezető, irányító típus, inkább átadni szeretné az információkat, meghatározni az irányokat, mint meghallgatni a másikat.
Egy jellemzően melankolikus vérmérsékletű embertársunk a részletekre, a pontosságra, a megadott rend szerinti cselekvésekre, az adatokra fókuszál, nehezebben irányítja figyelmét a nagyobb képre. Inkább lát nehézségeket, problémákat, akadályokat, mintsem tudna lelkesedni, az elérhető jövőbeli eredményeknek, lehetőségeknek örülni. Keresi a megoldandó feladatokat, jellemzően két lábbal áll a földön.
Meghallgatását a részletek, az adatok hiánya gátolja, a feladatok keresésének fókusza
– Na jóóó… de mit kell csinálni?! – elveszi figyelmét a nagyobb képben megjelenő fontos összefüggésekről, ami a későbbi megfelelő feladatvégzéshez azonban elengedhetetlen lehet.

2.
Békés, nyugodt, ráérős személyiséggel bírók – Flegmatikus
A jellemzően flegmatikus vérmérsékletű, békés, nyugodt, ráérős személyiséggel bírók nehezen lelkesednek, nem szeretik a sietséget, a kapkodást, a gyorsaságot, a konfliktusokat. A vérmérsékletek erősségei alapján a flegmatikusok a született meghallgatók. Türelemmel megvárják, hogy a másik elmondja a gondolatait, jól tudják analizálni, értelmezni az elmondottakat, érteni a másikat.
A figyelmes hallgatásban konfliktus kerülésük a legnagyobb gátjuk, a meghallgatás és analízis után a visszacsatolás elmarad, vagy konfliktuskerülő módon, a másikhoz túlságosan alkalmazkodva kerül megfogalmazásra, ami félre viheti a kommunikációs folyamatot, gátolhatja az eredményeket.

3.
Vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál emberek – Szangvinikus
A szangvinikus vérmérsékletűekkel élmény a beszélgetés. Vidámak, jópofák, viccesek, aranyosak, kedvesek, bizalomgerjesztők. Kiválóan alakítanak ki kapcsolatokat, gyorsan kapcsolódnak a másik emberhez. Úgy tűnhet, hogy kiemelkedő a meghallgatási képességük, azonban ez sokszor a megnyerő megjelenésük és viselkedésük által létrehozott téves elképzelés.
Bár gyorsan, hatékonyan kapcsolódnak a másik emberhez, könnyű megbízni bennük, felületességük és szétszórtságuk erősen gátolja az értő figyelem gyakorlását. Meghallgatnak, visszacsatolnak, aztán elfelejtik az egészet, mintha meg sem történt volna. A meghallgatás és a visszacsatolás is jellemzően felületes, nélkülözi a teljes megértést, az összefüggések átlátását, a részletek iránti igényt.
Oké – mondhatod most -, de akkor valójában senki nem lehet jó meghallgató, mindenki alkalmatlan az értő figyelemre? Természetesen nem, de ha jól akarjuk csinálni, akkor ezt is tanulni kell, a tudatosság megfelelő szintjén kell működtetni.
Erről lesz még szó a következő részekben…
Az érzelmi állapot sokféle módon állhatja útját a másik meghallgatásának.
Lehet, hogy az egymással interakciót folytató személyek közötti konfliktus által keltett érzelmek akadályozzák, vagy éppenséggel teljesen ellehetetlenítik a kommunikációt.
- A másik iránt érzett harag, gyűlölet, utálat, vagy éppen a félelem gátolja a kommunikációt, az átadott információk csorbulását, torzulását, elmaradását okozza.
- Az adott kommunikációs helyzeten kívülről érkező hatásokra adott érzelmi reakciók – gondolj csak egy hirtelen érkező rossz hírre, vagy heves érzelmi reakciót kiváltó információra – is gátolják a megértést, a figyelmes hallgatást.
Sietség érzéssel, félelemmel, haraggal a bensőnkben a fókusz az érzelmeink által irányított, figyelmünk önmagunkra összpontosul, mit sem törődve a másik által elmondottak pontos megértésével, szándékainak felderítésével.
A szituációból adódó okok nagyon sokrétűek lehetnek, jellemzően a kommunikációs csatorna, illetve közeg által okozott akadályok, torzulások tartoznak ebbe a csoportba.
- Környezet – Gondolj csak egy torz, szakadozó telefonvonalra, vagy a zajos gyárüzemben folytatott beszélgetésre, ahol minden második szavát érted csak a másiknak, a többit ki kéne találnod valahogy.
- Helyzet – Kevésbé extrém, bár annál gyakoribb szituációs probléma a kommunikációban részt vevők nem megfelelő elhelyezkedése, a szemkontaktus hiánya, a kommunikáció non-verbális elemeinek elválása a verbális elemektől. Egymásnak háttal állva beszélgetés, az íróasztalon átkiabálás, a folyosón röptében oda dobott szavak és információk mind ebbe a kategóriába tartoznak.
- Chat – Hasonló a helyzet a csevegőalkalmazásokban folytatott beszélgetésekkel, ahol a gyorsaság kedvéért az ékezetek sokszor elmaradnak a magyar nyelvű kommunikációban, alapot adva számos félreértésnek, elveszett információnak.
- Nyelvi megértés – A szituációból eredő meghallgatási nehézségek külön csoportja a nyelvi megértés problémáiból eredő helyzetek sokasága. Ennek legnyilvánvalóbb formája a különböző anyanyelvűek beszélgetése, akár valamelyikük anyanyelvén, vagy egy mindkettejük által valamilyen szinten beszélt harmadik nyelven. Ezekben a helyzetekben a megértést a nyelvi dekódolás akadályozhatja, illetve torzíthatja.
- Szakzsargon – Kevéssé egyértelmű a nyelvi megértés nehézségeinek azon csoportja, amely különböző társadalmi, kulturális vagy szakmai közegből érkező emberek kommunikációja során jelenik meg. Az egyes szakszavak, egymás számára ismeretlen kifejezések, rövidítések, szakmai vagy szubkulturális szlengek használata sok esetben nehezíti a megértést és viszi tévútra a kommunikációs folyamatot.
Huh… A fentiek alapján érezheted úgy, hogy kész csoda, hogy a csapattagok egyáltalán valamit meg tudnak érteni az egymás által elmondottakból. Azért az élet nem ennyire sarkos, és természetesen az előzőekben kifejezetten az akadályokra, nehézségekre fókuszáltunk.
Szerencsére van professzionális megoldás egymás meghallgatására, a kommunikációs tudatosság fejlesztésére, az információ áramlás hibáinak kiküszöbölésére.
A következőkben ehhez adunk kiindulási pontokat, hasznos információkat, gyakorlati ötleteket, tanácsokat.
Jaj… csak tudjál jól figyelni… 🙂
Eddig a bevezetés. A következő részben a személyiségükből nem-meghallgatók kezelésére kapsz gyakorlati ötleteket, technikákat, tanácsokat.
Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,
Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő
Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó
Az eredmények ára
Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is.
Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.
Eddig a bevezetés.
Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot, ahol a következő részben a személyiségükből nem-meghallgatók kezelésére kapsz gyakorlati ötleteket, technikákat, tanácsokat.

Miért fontos egymást meghallgatni?
Minitanfolyam 1.1.
Az első részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

A meghallgatás három gyilkosa
Minitanfolyam 1.2.
Ebben a leckében megismered a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust, a vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál Szangvinikust és a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust.

személyiségükből eredően nem-meghallgatók
Minitanfolyam 1.3.
Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal? A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és a szétszórtak.

Az érzelmileg eltérült állapotú
Minitanfolyam 1.4.
Mit tehetsz az érzelmi állapotból fakadóan nem meghallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban van. Hozd olyan állapotba, ahol kinyílik a füle.

a szituációból adódóan nem-meghallgatók
Minitanfolyam 1.5.
Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz.

Hogyan Tovább?
Csapat vagy csak Csoport? 1.+1
Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.
Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni!
Hogyan tovább?
Mi legyen a következő lépés?
Ha eljött a cselekvés ideje
Telefon
(+36) 20 969 1800
iroda@grouptoteam.hu
Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu