Minitanfolyam 1/01

Miért fontos egymást meghallgatni?

Group To Team

A meghallgatás alapvető akadálya: bedugult a másik füle.
MEGOLDÁS: húzd ki a dugót!

Miért fontos, hogy a csapattagok a mindennapi kommunikáció során meghallgassák egymást?

A meghallgatás alapvető akadálya:
Bedugult a másik füle.

MEGOLDÁS:
Húzd ki a dugót!

Kommunikációs alapszabály:
Addig nem hallgatnak meg, amíg önmagukkal vannak elfoglalva.

Az első két részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

Ha kihagynád a bevezető két részt, ugorhatsz azonnal a technikákra, módszerekre, bár ezt nem javasoljuk. A jó megértéshez nagyon is szükséges ez a bevezetés, de ha sietned kell az alábbi gombbal azonnal a technikákhoz ugorhatsz.

Az információáramlás hibái felesleges erőforrás felhasználást, bosszantó hibákat, anyagi veszteséget, az eredmények csorbulását, vagy elmaradását okozzák.

A megfelelő információ áramlás az eredményes csapatműködés egyik elmaradhatatlan eleme.
Biztosan Te is találkoztál már olyan helyzettel, amikor a hibás munkavégzést, az ügyfél elégedetlenségét, a bevétel elmaradását vagy csökkenését, a feleslegesen végzett tevékenységeket valamilyen félreértés, vagy az információ átadás hiánya, hibája okozta.

Az információ áramlás hibái többnyire az alábbiak valamelyikéből adódhatnak:

1) A szervezeten belüli információs rendszer hiányából
2) Az információs rendszer nem megfelelőségéből
3) A munkatársak szóbeli vagy írásos kommunikációjának elmaradásából
4) A munkatársak szóbeli vagy írásos kommunikációjának hibáiból.

A szóbeli kommunikáció alapvetően a kommunikációs folyamatban résztvevő személyek információcseréjét jelenti, melynek során a legideálisabb állapot, amikor a hallgatók fejében a beszélő szándékai szerinti információk jelennek meg a hallottak értelmezéseként.

A szóbeli kommunikáció nagyon kényes folyamat, számos tényező befolyásolja a beszélő által elmondottakat, és a hallgató értelmezését.

Ebben a kényes folyamatban az információ fogadása – azaz a meghallgatás – kiemelt szerepet kap, hiszen a beszélő alapvetően a saját rendszerén keresztül adja át az információkat, amely el van zárva a hallgató gondolataitól.

A beszélő és a hallgató közös felelőssége, hogy az információ átadás megfelelő legyen, a hallgató értelmezése egyezzen meg a beszélő által átadni kívánt gondolatokkal, információkkal.

A csapattagok közötti információcsere megfelelő meghallgatás nélkül szinte biztosan torzul, csorbul, vagy ellehetetlenül.

A csapat eredményessége érdekében feltétlenül szükséges, hogy a személyközi kommunikáció során az interakcióban résztvevők megfelelően meghallgassák egymást, jártassággal bírjanak az értő figyelem gyakorlatában.

Elsőre egyértelműnek és egyszerűnek hangzik, pedig korántsem az. Emiatt rontják el olyan sokan a napi gyakorlatban.

Hol van ebben a nehézség? Hiszen a hallgatónak csak figyelnie kell a beszélőt, és minden tökéletesen működik… vagy mégsem?

  1. Valójában a beszélőnek is, az információ átadás során értő figyelemmel kell lennie a hallgató felé, figyelve azt, hogy az átadott információk milyen reakciókat váltanak ki a hallgatóból, tudja-e követni az információk fonalát, a beszélő szándékai szerinti gondolatok jelennek-e meg a fejében.
     
  2. A hallgatónak is gyakorolnia kell az értő figyelmet, jeleznie kell a beszélőnek, hogy követi az információkat, és alkalmanként összefoglalást kell adnia a megértett információkról, hogy a beszélő ellenőrizhesse a megértés megfelelőségét.

 
De ha ezt ilyen egyszerűen lehet csinálni, akkor miért hibáznak ebben a mindennapok során olyan sokan? Erre kérdésre ad választ a következő fejezet. (A lenti gombok illetve menü segítségével szabadon navigálhatsz a fejezetek között.)

A következő részben tehát feltárjuk, a meghallgatás három gyilkosát

Növekvő eredményeket és örömteli együttműködést kívánunk a Csapatodnak,

Fábián Viktor
csapatépítés fejlesztő

Várfalvi Balázs
CMC, minősített vezetési tanácsadó

Az eredmények ára

Ez a minitanfolyam jelentős (gyakorlati) segítséget nyújt Neked és csapatodnak az egymás meghallgatásának mesterelésében.

Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a leginkább célratörő vezetők és csapataik szívesen vesznek igénybe profi külsős segítséget is. Amennyiben Te is szeretnéd, hogy csapatod tagjai gyorsabban fejlődjenek egymás meghallgatásában, jelezd érdeklődésedet az alábbi űrlapon, hogy közösen megtalálhassuk a legmegfelelőbb GroupToTEAM programot a számotokra.

Olvasd tovább az 5+1 részes Minitanfolyamot, ahol a következő részben feltárjuk, a meghallgatás három gyilkosát!

Miért fontos egymást meghallgatni?

Minitanfolyam 1.1.

Az első részben a meghallgatás fontosságáról, a meghallgatás akadályairól beszélünk röviden. Ez a felvezetés nagyon fontos, hogy értsd és lásd a meghallgatás lehetséges akadályait és a technikákat jól tudd alkalmazni.

A meghallgatás három gyilkosa

Minitanfolyam 1.2.

Ebben a leckében megismered a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű Kolerikust, a vidám, kedves, bizalomgerjesztő, kapcsolatorientál Szangvinikust és a Versengő, célorientált, határozott vérmérsékletű  Kolerikust.

személyiségükből eredően nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.3.

Mit tehetsz a személyiségükből eredően nem-meghallgatókkal? A vérmérsékletükből nem meghallgatók két csoportba oszthatók:
a célorientáltak, és a szétszórtak.

Az érzelmileg eltérült állapotú

Minitanfolyam 1.4.

Mit tehetsz az érzelmi állapotból fakadóan nem meghallgatóval? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg érzelmileg eltérült állapotban van. Hozd olyan állapotba, ahol kinyílik a füle.

a szituációból adódóan nem-meghallgatók

Minitanfolyam 1.5.

Mit tehetsz a szituációból adódóan nem-meghallgatókkal? Kommunikációs alapszabály: addig nem hallgatnak meg, amíg a környezet nem megfelelő a meghallgatáshoz. 

Hogyan Tovább?

Csapat vagy csak Csoport? 1.+1

Ez az egyik legfőbb különbség a fáradságos küszködés, a határidőkkel való szüntelen csúszás, és kollégákkal átélt feszültség miatt stresszelt hétköznapok és a jól végzett munka öröme, a mindeki elégedettségére szolgáló eredmények és a szinte élvezettel töltött munkanapok között.

Nézz utána hogyan tudunk Neked a továbbiakban is segíteni! 

Hogyan tovább?

Mi legyen a következő lépés?

Ha eljött a cselekvés ideje

CSELEKVÉS

GROUP TO TEAM

1085 Budapest, Blaha Lujza tér 3.
Europeum Bevásárlóközpont
2. emelet

Telefon

(+36) 20 969 1800

EMAIL

iroda@grouptoteam.hu

Minden jog fenntartva! 2023 © grouptoteam.hu

GDPR adatvédelmi tájékoztató